MENI
ZAPRI

Službena stranica Kršćanske adventističke crkve u Republici Hrvatskoj

Tri u jednome

Na temelju iskustvenih dokaza kršćani smatraju Boga stvarnom osobom. Ivan, jedan od Isusovih sljedbenika, rekao je ovako: “Što bijaše od početka, što smo čuli, što smo svojim očima vidjeli, što smo promatrali i što su naše ruke opipale o Riječi života – da, život se očitovao, mi smo ga vidjeli i svjedočimo za nj, i […]

Na temelju iskustvenih dokaza kršćani smatraju Boga stvarnom osobom. Ivan, jedan od Isusovih sljedbenika, rekao je ovako: “Što bijaše od početka, što smo čuli, što smo svojim očima vidjeli, što smo promatrali i što su naše ruke opipale o Riječi života – da, život se očitovao, mi smo ga vidjeli i svjedočimo za nj, i navješćujemo vam život vječni, koji bijaše kod Oca i koji se nama očitovao – što smo vidjeli i čuli, to navješćujemo i vama, da i vi imate s nama zajedništvo s Ocem i Sinom njegovim Isusom Kristom.“ (1. Ivanova 1,1-3)

Riječ trojstvo (tri osobe u jednoj) u današnjem rječniku nije baš uobičajena. Možda ste je čuli u nazivima katedrala ili crkava. Pojam Trojstva strogo je kršćanski način shvaćanja Boga i sumnjam da bi kršćanska vjera bez toga imala smisla.

Zamisao o Bogu kao Trojstvu istodobno je i potpuna tajna. Površno promatrajući, izgleda kao da se protivi zdravom razumu, stoga ova biblijska doktrina zahtijeva duboko i široko izučavanje. Iako doslovnu riječ trojstvo u Bibliji ne nalazimo niti možemo naći izjavu koja bi jasno potvrdila taj pojam, ona ipak postoji.

Shvaćanje Boga kao tri Osobe a jedno Biće, odavno postoji u Crkvi. Isus i Njegovi prvi sljedbenici naučavali su iz hebrejskog Pisma (nazvanog Stari zavjet) u kojem je temeljna Božja jedinstvenost. Ovo Pismo naučava da postoji samo jedan Bog i da osim Njega nema drugih bogova (Ponovljeni zakon 4,35; 6,4; Izaija 45,5; Zaharija 14,9). No hebrejska Biblija istodobno prikazuje Boga koji svoje nakane izvršava preko svojeg Mesije (hebrejska riječ koja znači “Pomazanik“ ili “Krist“) i preko svojega Duha (Izaija 11,1-5; 42,1; 48,16).

Isticanje jedinstvenosti Boga nalazimo i u grčkoj Bibliji (nazvanoj Novi zavjet). U posljednjem nalogu koji je dao svojim sljedbenicima, Isus ih poziva da krštavaju “u ime Oca, Sina i Svetoga Duha“ (Matej 28,19). Pavao u svojim poslanicama upućuje na trojednog Boga (2. Korinćanima 13,14), a u 1. Korinćanima 12,4-6 piše: “Milosni su darovi različiti, ali je isti Duh. Različite su i službe, ali je isti Gospodin. Različiti su i učinci, ali je isti Bog koje čini sve u svima.“ (Kurziv dodan)

Ako znamo da je “Gospodin“ (na grčkom Kyrios) uobičajen naslov za Krista (redak 3), ovaj citat iz Pisma daje naslutiti trostruki aspekt Boga, istodobno naglašavajući Njegovo jedinstvo u raznolikim darovima, službama i djelovanju u Crkvi. Ujedinjena zasebnost trojednog Boga može se vidjeti i u Efežanima 2,18: “… po njemu [Kristu] naime jedni i drugi imamo pristup k Ocu u jednome Duhu.“

Otac, Sin i Sveti Duh jedinstveni su u nakani da donesu pomirenje i spasenje ljudima. Pristup Ocu konačni je cilj koji se postiže “po njemu [Kristu] … u … Duhu“. U istoj biblijskoj poslanici čitamo: “Jedno tijelo i jedan Duh, kao što ste svojim pozivom pozvani samo k jednoj nadi; jedan Gospodin, jedna vjera i jedno krštenje; jedan Bog i Otac sviju, koji je nad svima, koji djeluje po svima i u svima stanuje.“ (Efežanima 4,4-6)

Ovdje vidimo tri Osobe u Trojstvu: “Boga Oca“, “Gospodina“ (Isusa Krista) i “Duha“. Tri zasebna međusobno srodna Bića. Otac je Bog sviju, On je nad svima, djeluje preko svih i u svima jest. Biblija ukazuje na osobit odnos između ovih triju Osoba, ali ne daje točno određenje njihovog odnosa osim zajedničkog cilja stvaranja svijeta i spašavanja čovječanstva.

Na ovome se mjestu čini kako Biblija podrazumijeva pojam trojstva, ali se na njemu izričito ne zadržava. Jedinstvo Boga jasno je spomenuto; povezanost između tri Osobe – Oca, Sina i Svetoga Duha – također se ponavlja, a na više se načina spominje i jedinstvo Oca i Sina, Oca i Duha, te Sina i Duha.

Dakle, trojstvo djeluje kao pojmovno sredstvo koje sve ove elemente drži na okupu. Pomaže nam da o Bogu razmišljamo na jedinstven način, ostajući pritom vjerni biblijskom otkrivenju. Ono daje naslutiti kako u Božjoj bîti možemo razlučiti tri osobnosti koje nisu ni tri dijela ni tri oblika Boga, već su svi jednako i vječno Bog. U Trojstvu je bitan odnos između ovih triju Osoba: one su jedno.

Mi tražimo vrstu jedinstva koje nije previše zaokupljeno naravlju ili bîtkom, jer su po naravi sve tri Osobe božanske, već je njihovo jedinstvo u duhu, nakanama, volji i načinu na koji djeluju u stvaranju svijeta i spašavanju čovječanstva. Trojstvo je sjedinjeno, ali se otkriva pojedinačno. Ono djeluje u tri različite, ali međusobno interaktivne uloge – Oca, Sina i Svetoga Duha.

Prigovori
Neki ljudi dovode u pitanje spojivost triju u jedno, dok drugi tvrde kako Trojstvo neizravno znači tri Boga. No, proučavanjem Biblije otkrio sam kako nijedan od ovih pogleda nije ispravan. Razmislite i vi o tome.

Prvo, Trojstvo nije pitanje matematike, već je to više način opisivanja Boga ljudskim jezikom iako je izvan našeg shvaćanja. Nije rijetka pojava da je nekoliko elemenata udruženo u jedan, istodobno zadržavajući svoju individualnost. Govorimo o jednoj stranici na kojoj se nalazi više različitih izjava, ili o dvjema jedinkama združenima brakom u jednu obitelj, ili o dijelovima jednog tijela, bilo da se radi o crkvi, obitelji, nogometnoj momčadi ili narodu. Spoj kolektivnosti (jedan) i individualnosti (nekoliko) nije rijetkost. Bog je po naravi jedan, a otkriva nam se u tri Osobe.

Drugo, Trojstvo ne znači tri Boga. To bi bilo protivno biblijskom jedinstvu Boga. Biblija kaže kako postoji samo jedan Bog koji je jedan u naravi, volji i nakanama (Ponovljeni zakon 6,4; Rimljanima 3,29.30; 1. Korinćanima 8,4; Jakov 2,19), a nama se otkriva kao Otac, Sin i Sveti Duh. Najsnažniji naglasak Biblija stavlja na njihov međusobni odnos.

Biblijski Bog je interaktivno Biće koje nastoji uspostaviti odnos s vama i sa mnom, a osnova Trojstva je odnos ljubavi – ujedinjavajuće sile zajedništva između pojedinačnih i jedinstvenih pojedinaca.

Bog nas je stvorio kao pojedince s jedinstvenom i pojedinačnom snagom da postojimo, mislimo i djelujemo, no On isto tako želi s nama uspostaviti odnos i vezu. Nikad se ne zna – možda i vi otkrijete kako ovo Božanstvo želi da i vi budete među onima koji “traže Boga, ne bi li ga možda napipali i našli, jer zbilja nije daleko ni od jednog od nas“ (Djela 17,27).

Bertil Wiklander

Vjerovanja

Vjerovanja Adventista sedmoga dana nude temelj za životnu preobrazbu, utemeljen na Bibliji. Ta učenja otkrivaju Boga koji želi imati odnos sa svakim od nas, neprestano nas vodeći prema potpunoj obnovi. Otkrijte ove biblijske istine, iskusite njihovu snagu u svakodnevnom životu i razvijte smislen odnos sa Stvoriteljem koji želi vašu cjelovitost u svakoj dimenziji.

Službena stranica Kršćanske adventističke crkve u
Republici Hrvatskoj

© 2025 Copyright © 2023 Kršćanska adventistička crkva u Republici Hrvatskoj
Prilaz Gjure Deželića 77 Zagreb 10000 Hrvatska 01 236 1900

crossmenu